MCD#70 ECHO SYSTEM : MUSIQUE & CREATION SONORE / MUSIC & SOUND ART

MCD#70 ECHO SYSTEM : MUSIQUE & CREATION SONORE

 

MCD#70 ECHO SYSTEM

MCD#70 ECHO SYSTEM

Edito :  DIX ANS, une boucle étrange…

Echo-system. La revue MCD est née il y a dix ans d’une passion pour les musiques électroniques. Free parties, rave, sound-system, clubbing… la rédaction a pris racine dans ce terreau fertile, où les musiciens ont expérimenté la culture libre et les performances collaboratives, mixé les évolutions technologiques à la création artistique. Depuis les home studios, nous avons suivi l’évolution créatrice, l’émergence de l’art numérique, des DJs aux VJs, du Live AV au WJ (webjaying), du Net art au Web art, des jeux vidéo aux installations interactives, de la poésie générative aux webdocs, du théâtre connecté à la danse robotique, du bio art au kinect art, de la stéréolithographie à la téléprésence …

À l’heure où les industries créatives s’approprient les oeuvres réalisées par des communautés open source, souvent sans créditer les ingénieurs et développeurs impliqués dans des processus participatifs (le code est un art), MCD, média indépendant et associatif, revendique une ligne éditoriale intègre, qui depuis 10 ans valorise les passeurs de savoirs, les personnalités (artistes, directeurs de festivals, producteurs, commissaires d’exposition…) qui construisent des ponts entre art et science, entre électroacoustique et électronique, entre art contemporain et culture populaire, pratiques amateurs et marché de l’art, R&D (Recherche et développement) et R&C (recherche et création).

Nous avons suivi et accompagné ces changements de perspectives. Comme une chambre d’écho, notre ligne éditoriale est entrée en résonance avec les pratiques artistiques numériques. En 2011, nous avons changé de formule. MCD est devenu un magazine thématique et bilingue, traitant de sujets de société à partir de points de vue culturels : Internet des objets, écolo techno, jeu vidéo, nouvelles écritures, média labs…Ces panoramas produits par notre équipe, augmentée de rédacteurs en chefs invités, offrent un point de vue extraordinaire sur la révolution numérique.

Pour fêter nos dix ans, nous publions ce numéro anniversaire consacré à la musique et à la création sonore. Ensuite, Musiques et Cultures Digitales <MCD> deviendra le Magazine des Cultures Digitales <MCD>, un titre qui reflète l’évolution de notre ligne éditoriale. Nous publierons alors notre Guide annuel des Festivals Numériques en France et à l’international, ainsi que deux hors séries : Le Guide des ressources et des lieux de la création artistique numérique & multimédia qui sortira à l’occasion du festival Exit en avril 2013 et, en mai 2013, Digitale Afrique, une cartographie des créateurs et des innovateurs numériques qui va du Maghreb jusqu’en Afrique du Sud.

Nous remercions tous les artistes, les festivals, les annonceurs qui nous permettent de continuer à exister en toute indépendance. Nous remercions également nos partenaires institutionnels et en particulier le Ministère de la Culture et de la Communication pour son soutien renouvelé.

Mention spéciale à notre rédacteur en chef, Laurent Diouf, qui est le garant de la qualité de toutes nos publications.

Enfin merci à vous, fidèles lecteurs et abonnés, que nous invitons le 21 mars à la Gaîté Lyrique, partenaire de tous les événements de lancement de la revue MCD.

Anne-Cécile Worms

MCD#70 SOMMAIRE 

ÉDITION : OPTICAL SOUND, UN LABEL TRANSVERSAL // ENTROPY RECORDS, L’ART DU SUPPORT

MONOKRAK, L’EXEMPLE D’UN NET-LABEL // CONFUSION TECHNIQUE //GRAPHISME

DIFFUSION / DISTRIBUTION :  DU DISQUAIRE À LA VENTE EN LIGNE  // PARTAGE // WEB-RADIOS, DE L’UTOPIE AU STREAMING // DU FANZINE AU WEBZINE // PIRATES EN LIGNE

INTERACTION : ÉCOUTES SINGULIÈRES // PARTICIPATIVE LISTENING // CINÉ-CONCERT ET CINÉMIXES // CONCERTS, RAVES, FESTIVALS

INNOVATION : LIVE A/V, SON ET IMAGE // CYBERPERFORMANCE ET GÉOLOCALISATION // CYBERPERFORMANCE AND GEOTAGGING // MOBILITÉ ET MUSICALITÉ // MUSIQUE POUR SMARTPHONES ET TABLETTES

CRÉATION : MUSIQUES EXPÉRIMENTALES ET DANSE // FIELD RECORDINGS // SONS FIXÉS ET MUSIQUES DE MONTAGES // CRÉATIONS SONORES //

EXPÉRIMENTATION : LE SYNTHÉ ANALOGIQUE À L’ÈRE DU NUMÉRIQUE // LES NOUVEAUX PARADIGMES DU SON 3D //  MUSIQUE ET SCIENCE // SYNESTHÉSIES MUSICALES // MUSIQUE ET SCIENCE-FICTION

MCD / ENTROPY RECORDS SAMPLER 2013:

EF.0110

_________________________________________________________________________________

English Version

 ECHO SYSTEM MUSIC AND SOUND ART

MCD#70 ECHO SYSTEM

Editorial : TEN YEARS, a strange loop…

Echo-system. MCD magazine originated from our passion for electronic music: free parties, raves, sound-systems, clubbing… The editorial staff took root in this fertile ground, where musicians experimented with free culture and collaborative performances, mixing technological development with artistic creation. From home studios, we followed the creative development of emerging digital art, from DJs to VJs, from Live AV to WJ (webjaying), from Net art to Web art, from video games to interactive installations, from generated poetry to webdocs, from connected theater to robotic dance, from bio art to kinect art, from stereolithography to telepresence…

Now that the creative industries are appropriating works made by open-source communities, often without crediting the engineers and developers involved in these participative processes (code is art), MCD, as an independent and associative media, emphasizes its editorial integrity. For the past 10 years, we have promoted those who pass on knowledge, the movers and shakers (artists, festival directors, producers, exhibition curators…) who build bridges between art and science, between electroacoustic and electronic, between contemporary art and popular culture, between amateur practices and art market, between R&D (Research & Development) and R&C (Research & Creativity).

We have followed and accompanied these changing perspectives. Like an echo chamber, our editorial approaches resonate with digital artistic practices. In 2011, we adopted a new format. MCD became a bilingual thematic magazine, tackling social topics from cultural viewpoints: the Internet of things, green tech, gaming, new forms of writing, media labs… These panoramas produced by our team, augmented by guest editors, offer an extraordinary point of view on the digital revolution.

To celebrate our 10th anniversary, this commemorative issue is dedicated to music and sound art. Thereafter, Musiques et Cultures Digitales <MCD> will become Magazine des Cultures Digitales <MCD>, a title that reflects our editorial evolution. We will also publish our Annual Guide to Digital Media Festivals in France and Around the World, as well as two special issues: Guide to Digital and Multimedia Art Resources and Places, which will come out at Exit festival in April 2013, and in May 2013, Digital Africa, a mapping of digital creators and innovators spanning from Maghreb to South Africa.

We thank all the artists, festivals and sponsors without whom we could not continue to exist independently. We also thank our institutional partners, and in particular the French Ministry of Culture and Communication, for its renewed support. Special mention does to our editor-in-chief, Laurent Diouf, who guarantees the quality of all our publications. And thank you, loyal readers and subscribers, whom we invite to celebrate with us at La Gaîté Lyrique, the gracious host of all our MCD magazine launch events.

Anne-Cécile Worms

MANAGING EDITOR

MCD#70 CONTENT SUMMARY

RELEASES: OPTICAL SOUND, A TRANSVERSAL LABEL // ENTROPY RECORDS, THE ART OF THE MEDIUM MONOKRAK, THE EXAMPLE OF A NET-LABEL // TECHNICAL CONFUSION // DESIGN

DISTRIBUTION:  FROM BRICK-AND-MORTAR TO ONLINE SHOPPING //  SHARING //  WEB-RADIOS, FROM UTOPIA TO STREAMING // FROM FANZINE TO WEBZINE // ONLINE BOOTLEGGERS

INTERACTION: SINGULAR LISTENING // PARTICIPATIVE LISTENING // CINE-CONCERTS AND CINEMIXES // LIVES, RAVES, FESTIVALS

INNOVATION: SOUND AND IMAGE// CYBERPERFORMANCE AND GEOTAGGING // MOBILITY AND MUSICALITY // MUSIC FOR SMARTPHONES AND TABLETS

CREATION: EXPERIMENTAL MUSICS AND DANCE // FIELD RECORDINGS // RECORDED SOUNDS AND EDITED MUSIC // SOUND ART

EXPERIMENTATION: THE ANALOGUE SYNTH IN THE DIGITAL AGE // NEW SOUND PARADIGMS AND 3D // MUSIC AND SCIENCE  // MUSICAL SYNESTHESIA // MUSIC AND SCIENCE-FICTION

MCD / ENTROPY RECORDS SAMPLER 2013:

EF.0110

  • PRINT
  • PDF
     
  •  
    MCD#70 | ECHO / SYSTEM - Print
    MCD#70 | ECHO / SYSTEM : MUSIC AND SOUND ART // MUSIQUE ET CREATION SONORE BILINGUAL FRENCH/ENGLISH
     
  •  
    MCD#70 | ECHO / SYSTEM - PDF
    MCD#70 | ECHO / SYSTEM : MUSIC AND SOUND ART // MUSIQUE ET CREATION SONORE BILINGUAL FRENCH/ENGLISH
    En inventaire: 6
     

TAGS:

A LIRE AUSSI

PARTAGER CET ARTICLE

  • Subscribe to our RSS feed
  • Share this post on Delicious
  • StumbleUpon this post
  • Share this post on Digg
  • Tweet about this post
  • Share this post on Mixx
  • Share this post on Technorati
  • Share this post on Facebook
  • Share this post on NewsVine
  • Share this post on Reddit
  • Share this post on Google
  • Share this post on LinkedIn

AUTEUR

MCD 2012 had written 88 articles for Magazine MCD